Delphi Üs Alma Programı

'Programlama' forumunda sha. tarafından 24 Kas 2009 tarihinde açılan konu

Konu etiketleri:
  1. sha.

    sha. ..daha çirkin, daha huysuz

    Üs Alma Programı

    3 tane Edit, 3 tane Label ve iki tane buton kullanarak aşağıdaki Forum hazırlanır.

    [​IMG]

    Edit1, Edit2 ve Edit3'ün Text özelliği silinir. Label'ların Caption özellikleri, Label1:Sayısının, Label2:Kuvveti, Label3:'dir yazılır. Button1'in Caption özelliği Hesapla, Button2'nin Caption özelliği Çıkış olarak düzenlenir. Sonuç olarak karşımıza aşağıda ki gibi bir form oluşucaktır.

    [​IMG]

    Gördüğünüz gibi formumuzu oluşturduk. Fakat işimiz bitmedi. Şimdi ise oluşturduğumuz formda Buton ve Label bileşenlerini birbirine bağlıcaz. Yani işlem yapılabilir konumuna getiricez. Bunun için aşağıdaki adımları izleyelim.

    Hesapla Butonuna çift tıklayarak aşağıda ki kodu yazalım.

    Kod:
    procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
    var
    i,a,b,us:integer;
    begin
    a:=strtoint(Edit1.Text);
    b:=strtoint(Edit2.Text);
    us:=1;
    for i:=1 to b do
     begin
     us:=a*us;
     end;
    Edit3.Text:=inttostr(us);
    end.
    
    ÇIKIŞ butonuna çift tıklayarak aşağıdaki kodu yazalım.

    Kod:
    procedure TForm1.Button2Click(Sender:TObject);
    var
    Halt;
    end;
    
    Programı F9 kısayol tuşu ile çalıştırıp test edebiliriz. Şimdi ise yazdığımız kodların ne anlama geldiğini görelim.

    Kod:
    i,a,b,us:integer:
    Programlama mantığında bir program yazılırken değerler mutlaka programa tanıtılmalıdır. Her program için farklı kod kullanılır. Delphi içinde programa tanıtma kodu bu şekilde yapılır. i,a,b ve us değerlerinin integer değer alacağını tanıtmış oluyoruz.

    Kod:
    begin
    begin komutu ingilizcede de olduğu gibi başla demektir. Program kodlamasına başlanılacağını belirtir.

    Kod:
    a:=strtoint(Edit1.Text);
    b:=strtoint(Edit2.Text);
    Edit bileşeni karakter içeren bir bileşen olduğu için bu komut ile rakamsal değer içermesini sağlıyoruz. Yazmış olduğumuz program üs alma programı olduğu için Edit1 bileşenine karakter değil rakam girilicektir.

    Kod:
    us:=1
    bu komut ile us değişkenine bir değer atıyoruz. Eğer bu değeri atamazsak program us fonksiyonu çalışırken default değerin kaç olduğunu bilemez, yada 0 değerinden başlatır fakat program ikinci kez çalıştırıldığında en son kaçıncı değerde kaldıysa o değerden devam eder. Bunu engellemek için, program her çalıştırıldığında otomatik olarak 1 görülmesi için bu komutu kullanıyoruz.

    Kod:
    for i:=1 to b do
    for döngüsü ile Edit2'ye girmiş olduğumuz Kuvveti değerine kadar döngü oluşturuyoruz. Örneğin 5 girdik diyelim. Program 1'den başlayarak 5'e kadar döngü oluşturup oluşturduğu rakamları hafızaya alıcak. 1,2,3,4,5 şeklinde. Bu rakamların bize neden gerektiğini aşağıdaki komutla görücez.

    Kod:
    begin
    us:=a*us;
    end;
    Yukarıda ki fonksiyon ilede, for döngüsüyle oluşturduğumuz rakamları kullanarak sayının üstünü buluyoruz. Yani Edit1 değerine 2, Edit2 değerine 5 girdiğimizi düşünürsek ;

    2*1=2 (i değeri 1 artıyor)
    2*2=4 (i değeri 1 artıyor)
    2*3=6 (i değeri 1 artıyor)
    2*4=8 (i değeri 1 artıyor)
    2*5=10 (i değeri 1 artmıyor)

    Kod:
    Edit3.Text:=inttostr(us);
    Kodu ile de sonucu ekrana yazdırıyoruz..
     

Bu Sayfayı Paylaş