Ashabı Kehf hadisesi İslam ve Hıristiyanlığın üzerinde ittifak ettiği bir mucize. Bu mucizeye sahne olan mağaranın nerede olduğu ise tartışmalı. Yaygın kanı Tarsusta olduğu yönünde; ama Efeste, Lübnanda ve İspanyada olduğunu iddia edenler de var. Kıssa herkesin malumu. Efsus ya da Yarpuz denilen bir şehirde Dakyanus (Dakyus) adında bir zalim hükümdar halkı kendisine ve putlarına taptırır. Allah ın varlığına ve birliğine inanan birkaç genç ise gizlice ibadet ederek bu zalimin buyruğu dışına çıkarlar. Bunu haber alan Dakyanustan kaçan gençler, kendileri gibi inançlı bir çobana rastlarlar. Çoban ve Kıtmir adındaki köpeği de onlara katılır. Çobanın bildiği ve yanında su olan bir mağaraya sığınan Ashabı Kehf burada uykuya dalar. Kralın vezirleri mağarayı bulurlar; ama korkudan içeri giremezler. İçeridekiler helak olsun diye mağaranın ağzını ördürürler. Ashabı Kehf, Kuranı Kerimin ifadesiyle 309 sene bu vaziyette kalır. Uyandıklarında, acıkınca ve içlerinden Yemlihayı şehire ekmek almaya gönderirler. Şehirde, Dakyanus zamanından kalma para ile alışveriş yapmak isteyen Yemlihadan şüphelenen halk, onu mahkemeye çıkartır. Mahkemede halini anlatan Yemliha, delil için kalabalığı mağaranın olduğu yere getirir. Ancak, mağarada kendisini bekleyen arkadaşlarının korkabileceğinden bahisle, içeriye yalnız girip onlara durumu anlatacağını söyleyerek ayrılır ve sır olup gider. Bu olay, zalim Dakyanustan yüzyıllarca sene sonra Allah a inanmakla beraber ahirete ve yeniden dirilmeye inanmayan halk için müthiş bir mucize olur. İslamî kaynaklara göre bu şekilde aktarılan kıssa Hıristiyan kaynaklarında da benzeri şekilde ele alınıyor. Hıristiyanlara göre Roma hükümdarı Decius, Hırıstiyanları öldürmeye başlayınca asil bir aileden olan yedi kardeş dinlerini terk etmelerini isteyen Efesos valisinin emrine aldırış etmediler ve yanlarında köpekleri de olduğu halde bir mağaraya sığındılar. Onları açlıktan öldürmek isteyen Hırıstiyanlık karşıtları mağaranın girişini duvar örerek kapattılar. Aradan 158 veya 197 yıl geçtikten sonra, 408 veya 447 yılında uyandılar. Bu inançlı kişiler bir gece uyuduklarını düşünüyorlardı. İçlerinden biri yiyecek almak için şehre indi. Elinde Decius döneminden kalma paralarla gezen bu genç halk tarafından ilgi ve hayretle karşılandı. Efes Piskoposu, bu ilgi çekici olayı görmeleri için İmparator II. Teodosius ile imparatoriçeyi davet etti. Hep beraber mağarada onları ziyaret ettiler. Bu inançlı kardeşler insanların dirileceklerini ispat ettikten sonra tekrar uykuya daldılar. Yediuyurlar Hıristiyanlarca aziz olarak görülür ve 27 Temmuzda Latin kiliselerince anılırlar. Ortodoks kilisesine göre Yediuyurlar 4 Ağustosta mağaraya saklanmışlar, 22 Ekimde de uyanmışlardır. Senenin bu günlerinde dini ayinler yapılır ve yortular düzenlenir. Mucizede ittifak, mağara da itilaf Ashabı Kehf hadisesinin gerçek olduğu üzerindeki geniş ittifak, iş mağaranın yerine geldiğinde bozuluyor. Türkiyede yaygın kabule göre bu yer Tarsusta. Fakat Afşindeki bir mağara hakkında da aynı iddia dile getiriliyor. Hıristiyan dünyasına göre ise mağara Efeste. İspanyada, Kurtuba şehri civarında bulunan Cinanul Verdde, Şam civarında Belkada bulunduğunu iddia edenler de mevcut. Ancak Yediuyurların Anadoluda yaşadığına yönelik tarihi veriler var. Hıristiyan dünyasının Ashabı Kehfin Efeste olduğu iddiası pek destek görmüyor. Çünkü Efesteki mağara Kuranı Kerimin işaretlerinin aksine doğuya bakmakta. Gerek tarihi kaynaklar, gerekse de mevcut veriler mağaranın Tarsusta ya da Afşinde olduğunu gösteriyor. Afşinlilere göre mağara kesinlikle Afşinde, çünkü tarihi ve ilmi veriler bu yönde. Afşin Ashabı Kehf Derneği Başkanı Avukat Hacı Bayram Veli Arıkana göre mağaranın nerede olduğundan çok taşıdığı anlam ve verilmesi gereken mesaj önemli Bize göre gerçek mağara burası. Kuranın tarif ettiği mağarayla burası tamamen uyuyor. Kehf Suresi 17. ayette Güneşi, doğduğu zaman mağaralarının sağına eğilirken, battığı zaman da sol taraftan onları keser geçerken görürsün. Onlar mağaranın geniş bir köşesinde idiler..... şeklindeki tanımlama incelendiğinde ve Afşin de bulunan mağarayla karşılaştırıldığında birebir uyum gösterdiği bariz bir şekilde görülür. Ayrıca bölgede Asurlular, Persler, Makedonlar, Araplar, Selçuklular, Beylikler ve Osmanlı uygarlığının izleri var. Anadolu medeniyetlerinin tamamı bu bölgeyi korumaya alıp eserlerini bırakmışlar. Tarihi kayıtlarda bu bölgenin adı Efsus. Şu anki Afşin adı da bu isimden türemiş şeklinde konuşuyor. Arıkana göre Afşindeki mağaranın gerçek mağara olduğuna delillerden birisi de Yediuyurların isimlerinin Afşin nüfus kayıtlarında fazlasıyla olması; Bu bölgedeki nüfus müdürlüklerinde yaptığımız çalışmalarda gördük ki ölü ve sağ birlikte olmak üzere 318 adet Yemliha, 92 adet Mekselina, 2 adet Mislina, 1 adet Mernuş, 79 adet Tebernuş, 5 adet Şazenuş ismi var. Bu isimler Yediuyurların isimleriyle aynı diyor. Tarsus: Bizimdir bizim kalacak Afşinlilerin Ashabı Kehfe sahip çıkmalarına karşı Tarsuslular Ashabı Kehf burada, bunun tartışması bile olmaz diyorlar. Tarsus Belediye Başkanı Burhanettin Kaçmaz, 34ü Türk İslam, 2si Batılı olmak üzere 36 kaynağın sonuçlarına göre Ashabı Kehfin Tarsusta olduğunu, Afşinlilerin çıkışlarının mağaranın popülaritesini kullanmayı amaçladığını söylüyor. Başkan Kaçmaz, Ashabı Kehfin Tarsusun bir parçası olduğunu, Prof. Dr. Ahmet Akgündüz başkanlığındaki heyetin çalışmalarının bu bölgeye işaret ettiğini, her yıl geleneksel festivaller yaptıklarını, kentlerinin sembolünü Afşine kaptırmayacaklarını söylüyor. Afşinliler ise bölgeyi restore edip tüm dünya kamuoyuna taşımak istiyorlar. Ashabı Kehf Derneği Başkanı Av. Arıkan internette web sayfası açtıklarını ve tüm ruhani liderlere mektuplar göndererek bölgeye davet ettiklerini söylüyor: Papaya, Süryani liderlere, Yahudilere mektuplar gönderip, onları bu mucizevi bölgeye davet ettik. Önemli olan bizce bu bölgenin taşıdığı ruhun ve mucizenin halka ve tüm insanlığa doğru olarak aktarılması. Bu mucizenin ruhu verilmeli ki biz buna çalışıyoruz. Ashabı Kehf, bir mucizenin adı. Sözkonusu kişilerin Anadoluda yaşadığı da kesin ancak mağaranın yeri tartışmalı. Afşinliler de Tarsuslular da kendi mağaralarının doğru mağara olduğunu savunuyor. Aslında mağaranın nerede olduğundan çok, Ashabı Kehf hadisesinin insanlık için ifade ettiği mesaj daha önemli değil mi? Alıntı