Titanic Faciasının 100. Yılı

'Serbest Kürsü' forumunda anonim tarafından 15 Nis 2012 tarihinde açılan konu

  1. anonim

    anonim E-kitap Müdavim

    Titanic, White Star Line´a ait transatlantik yolcu gemisiydi. Belfast´ta, Harland &Wolff tersanelerinde rakip firma olan Cunard Line'ın Lusitania ve Mauretania gemileriyle rekabet edebilmesi için Olympic ve Brittanic isimli diğer iki gemiyle birlikte tasarlanmış ve inşa edilmiştir.. Gemilerin tasarımcıları ise hem Harland & Wolff ve White Star'da yönetici olan Lord Pirrie, inşa yöneticisi ile dizayn bölümünün başı olan Alexander Carlisle ve gemi inşaatı mühendisi Thomas Andrews'di. Gemi ayrıca Amerikalı yatırımcı John Pierpont Morgan tarafından finanse ediliyordu.
    Titanic'in yapımına 31 Mart 1909'da başlanmış ve 3 sene sürmüştür. Gemi, 31 Mayıs 1911'da ilk kez suya indirilmiş ve tamamen bitirilmesi için bir yıl daha harcanmıştır. Yapımı 2 Nisan 1912'de tamamlanmıştır
    Bölmeler arasına su geçirmez levhalar yerleştirilmiş ve batmaz gemi olarak lanse edilmiştir.Ve ismi de buradan gelir (Yunan mitolojisine göre yer tanrısı Gaia ile gök tanrısı Uranos'un birleşmeleri sonucunda altısı dişi, altısı erkek olmak üzere on iki güclü Titan doğduğu söylenir)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Geminin boyu 269 m ,genişliği 28 m, yüksekliği 53 m, boş ağırlığı yaklasık 40000 ton civarinda ve hızı 21 deniz mili civarında. (Rakamsal verilerle ilgili farklı kaynaklarda farklı değerler var. Ama bir fikir vermesi acısından yaklaşık değerler yararlı olabilir) Günümüz değeriyle yaklaşık 150 Milyon Euro´ya mal olmuştur. Titanic lüks, zenginlik ve ihtişam konusunda tüm rakiplerinin üzerindeydi. . Yolcu ve mürettabat sayısı 2200 civarıydı.. Aynı zamanda posta da taşımaktaydı…

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gemideki 19 metrelik dört bacadan sadece üçü işlevseldi, dördüncü baca sadece geminin daha çarpıcı gözükmesi için eklenmişti.20 ahşap kurtarma filikası vardı. Yasalara göre bu rakam bu tonajdaki bir gemi için minimum olması gereken rakamdan fazlaydı.
    Titanic ilk seferine Southampton, İngiltere'den, New York City'e doğru 10 Nisan 1912'de Kaptan Edward Smith'in komutasında başlamıştı.

    [​IMG]


    Titanic bulunduğu iskeleden ayrılırken, rotası üzerinde geniş ve büyük buzdağları olduğuna dair bir uyarı aldı. Ancak bu uyarı USN Hydrographic (deniz haritacılığı) bölümüne gitti ve asla köprüye ulaşamadı. Buzdağı uyarıları gün boyunca alınmaya devam etti, ancak bu uyarılar yılın bu zamanları içinde oldukça normal karşılandı.
    Titanic´te gözcüler köprünün üst kısmında kuş yuvası olarak ifade edilen direğin üzerinde duruyor ve karşıyı sürekli olarak gözetliyorlardı.
    14 Nisan 1912 saat 23:39'da (gemi saatiyle), Titanic, New Foundland'ın Grand Banks güneyi açıklarında seyretmekteydi. Gözcüler, gemi'nin ön tarafında tam olarak seçilemeyen büyük bir buzdağı farkettiler.Yaklasık 300000 tonluk, batı Grönland´dan kopmus bir buz kütlesi..
    Buzdağının görülmesiyle, çarpışma arasında 37 saniye olduğu tahmin edilmektedir. Geminin sancak (sağ) tarafı buzdağı tarafından yırtılmıştır, omurgadaki birçok noktada bükülmeler olmuş, suyun altında kalan perçinler atmış ve bu sayede öndeki beş bölme tamamen sular altında kalmıştır. Çarpışma 10 saniyede tamamlanmıştır. Öndeki bölmeler suyla doldukça, aradaki su geçirmez bölümler kapatılmıştır. Titanic dört bölme suyla dolsa bile yüzeyde kalabilirdi. Ancak geminin beşinci bölmesi de su almaya başlamıştır. Çarpmadan sonraki ilk saatte gemi 20000-25000 ton su almıştır.

    [​IMG]

    Detaylı inceleme sonucunda Titanic´in batacağı kesinlikle anlaşılmıştır. Yarım saat sonra cankurtaran filikalarının örtülerinin açılması ve kadınlar ve çocukların filikalara alınması emri verilmiştir. Ellerinde kırmızı renkli olan asıl yardım fişekleri bulunmadığı için ,diğer gemilerden yardım isteyebilmek amacıyla beyaz fişekler atılmaya başlanmıştır. Bu da batma esnasında, fırlatılan beyaz fişeklerin, Titanic'i görebilen diğer gemilerin acil durumu algılayamamasına ve yardımların çok fazla gecikmesine yol açmıştır.

    Bir yandan telsiz operatörleri de tehlike sinyali göndermektedirler, Mesaj CQD-Mesajıdır, bunun anlamı „batıyorum acil yardıma ihtiyacım var“ şeklindedir. Bu çağrıya birçok gemiden cevap gelmiştir, (Mount Temple, Frankfurt, ve Titanic'in kardeş gemisi, Olympic ) Ama hiçbiri yetişmek için yeteri kadar yakın değillerdir.
    Olympic ortalama 930 km, cevap veren en yakındaki gemi Carpathia ise aşağı yukarı 107 km uzaklıktadır ve ortalama geliş süresi 4 saattir. Yani çok geçtir. Titanic 3 saat gibi bir sürede batmıştır.
    Okyanus suyu yükseldikçe, Titanic'in bronz pervaneleri su yüzeyinden yukarı kalkmaya başlamıştır.Su ilerledikçe verdigi ilk önemli hasarlardan biri ilk bacanın devrilmesidir,baca devrilmesi ile birlikte sancak tarafında kalan köprü kanatlarını parçalamış ve su üzerinde bulunan birçok insanın ölümüne neden olmuştur. Kısa bir süre sonra anormal büyüklükteki su kütlesinin dengesiz dağılımıyla Titanic’in gövdesinin üzerindeki stres artmış ve gemi son iki baca arasından ikiye bölünmüştür.Bölünmeden sonra baş taraf tamamen suyun altına gitmiş , arka tarafı ise tek başına bir süre kaldıktan sonra yatay olarak sulara gömülmüştür.
    Titanic`deki toplam mürettebat ve yolculardan sadece yaklaşık 700´ü kurtulabilmiştir.

    [​IMG]

    Titanic´in batması tüm dünyada şok etkisi yaratmıştır. Yıllarca aranan enkazı, Jean-Louis Michel ve Robert Ballard tarafından 1985´te 3.657 metre derinlikte bulunabilmiştir. Bu derinlikte basınç maksimum derecededir. Bu noktaya inebilen deniz altı araçlarının ise Titanic'e ulaşması 2.5 saat sürmektedir.
    İlk yüzeysel araştırma sonucu ortaya çıkan şaşırtıcı gerçek Titanic'in kıç kısmının pruva kısmından oldukça uzakta, birkaç kilometre ötede, farklı yöne bakıyor olduğudur. Bu görgü tanıklarının geminin su üzerinde ikiye ayrıldığı ifadelerini doğrulamaktadır.. Görgü tanıkları kazadan sonra, geminin büyük bir gürültü ile son iki bacasından ikiye ayrıldığını ifade etmişlerdir, fakat bunun imkansız olduğuna inanılmıştır. Kıç kısım adeta patlamış gibi etrafa saçılmıştır. Araştırmalara göre kıç kısımda kalan hava su basıncına dayanamayıp patlamıştır.
    Titanic'in ilk yayınlanan görüntüleri bütün bilinenleri değiştirmiştir. Daha sonraki yıllarda geminin iç kısmında araştırmalar başlamıştır. Geminin görkemli merdivenleri en alt kamaralara kadar çökmüştür. Geminin perçin çivileri üzerinde yapılan araştırmada bu demirlerin sağlam olmadığı ortaya çıkmıştır. Demirler üzerinde yapılan araştırma ise geminin neden ikiye kırıldığını açıklar niteliktedir. Bu demirlerin esneme özelliği yoktur...

    [​IMG] [​IMG]
    Titanic faciası pek cok kitap ve filme kaynaklık etmektedir..​

    [ame=http://www.youtube.com/watch?v=93bf8ITtiVI&feature=related]Titanic 1912 Newsreel (original) - YouTube[/ame]​


    Kaynakça:
    Wikipedia – Die freie Enzyklopädie
    Vikipedi: Özgür Ansiklopedi
    Encyclopedia Titanica : Titanic Facts, Survivors Stories, Passenger and Crew Biography and Titanic History
    RMS Titanic Facts

     

Bu Sayfayı Paylaş