Türk Halı ve Kilimlerindeki Motiflerin Anlamları

'Güzel Sanatlar' forumunda Uygu tarafından 26 Eyl 2012 tarihinde açılan konu

  1. Uygu

    Uygu New Member

    MOTİFLERİN DİLİ

    Halı ve kilimler başlangıçlarından itibaren sadece insanların fiziksel
    ihtiyaçlarını değil, aynı zamanda psikolojik beklentilerini de karşılamak
    için yapıldı. Dini inançlar ve dinsel yaşam filozofik düşünceleri, insan
    ruhunu zenginleştirdi ve geliştirdi. Bu, sanatçı ve onun işini çeşitli
    yollardan etkiler. Sadece halılar ve kilimlerdeki motiflere, kompozisyonlara
    bakmak bile bunu aşikar kılar.

    Türk halılarındaki motiflerin anlamları, bölgelere göre farklılık gösterir.
    Ancak motifler genelde dini inançları, asaleti, gücü ve aşağıda açıkça
    tanımlanmış temaları sembolize eder. Halı ve kilimlerin dili sadece
    dokumacının hünerini göstermekle kalmaz, ayrıca onların mesajlarını da
    iletir.


    [​IMG]
    TÜRK HALI VE KİLİMLERİNDE KULLANILAN BAŞLICA MOTİFLER

    Muska ve Nazarlık

    Bazı insanların bakışlarında bir güç olduğuna, bu bakışların kötülüğe, zarara,
    şansızlığa ve hatta ölüme bile sebep olduğuna inanılır. Nazarlıklar işte bu kem
    bakışların etkisini azaltan çeşitli nesnelerdir. Böylece onu taşıyanları korur. "Muska" ise sahibini tehlikeli dış faktörlerden korumak için, sihirli ve dini
    bir güce sahip olduğuna inanılan yazılı bir tılsımdır.

    Kuş

    Türk halılarında görülen kuş motifleri çeşitli anlamları ihtiva eder. Baykuş ve
    kara karga gibi kuşlar kötü şans anlamına geldiği gibi; kumru, güvercin ve
    bülbüllerde iyi şansı simgelemeleri için kullanılır. Kuş; mutluluk, keyif ve
    sevginin sembolüdür. Güç ve kuvveti simgeler. O, Anadolu'da kurulmuş çeşitli
    yerleşimlerin, imparatorluk sembolüdür. Kuşlar ayrıca ilahi mesajcılara ve uzun
    bir yaşama işaret eder. Ejderha ile dövüşmüş Anka kuşu, baharı haber verir.

    Pıtrak

    Pıtrak, insanların giysilerine ve hayvanların tüylerine yapışan pamuksu bir
    bitkidir. Onun, kem bakışları savuşturmaya gücünün yettiğine inanılır. Diğer taraftan çiçeklerle dolu anlamında gelen "Pıtrak gibi" deyimi, bu motifin bolluğun bir sembolü olarak un torbaları üzerinde kullanılmasını açıklar.

    Sandık

    Bu motif genelde genç bir kızın çeyiz sandığını simgeler. Bu sandığın içindeki
    nesneler, eşinin evinde kullanılmak için olduğundan genç kızın beklentileri ve
    ümitleri dokuduğu, ördüğü ve üzerine nakış işlediği parçalara yansıtılır.

    Çengel ve Haç

    Türk halılarında haçlar ve çeşitli çengel tipleri, insanları tehlikelerden koruması
    için sık sık kullanılır.

    Ejderha

    Ejderha, aslan gibi ayakları, yılan gibi kuyruğu olan ve kanatları bulunan
    mitolojik bir yaratıktır. Ejderha, hava ve suyun efendisidir. Ejderha ve Anka'nın
    uçuşunun, bereketli bahar yağmurları getirdiğine inanılır. Kocaman bir yılan
    olduğuna inanılan ejderha, hazinelerin ve hayat ağacı gibi sırlı nesnelerin
    koruyucusudur.

    Kartal

    Güç, kudret, muska, hükümet egemenliği ve eski dini törelerden ortaya çıkan
    tılsımlar gibi öğeleri temsil eden kartal figürleri, halı dokumacılığında totemleri
    işaret eder.

    Küpe

    Anadolu'da küpeler evlilik hediyesi olarak vazgeçilmezdir. Bu motifi kullanan bir
    kız, ailesine evlenmek isteğini dolaylı olarak belli etmeye çalışır.

    Göz

    Bazı insanları kötülüğe, zarara, şansızlığa ve hatta ölüme bile sebep olan
    güçlü bakışları olduğuna inanılır. Göz motifleri, insan gözünün kem bakışlara
    karşı en iyi koruyucu olduğu inancından dolayı ortaya çıkarıldı.

    Bereket

    Birlikte kullanılmış "elibelinde" ve "koç boynuzu" motifleri bir erkek ve bir kadını
    belirtir. Bereket deseni, dişiyi gösteren iki adet "elibelinde" motifi ve erkeği
    gösteren iki adet "koç boynuzu" motifinden oluşur. Kompozisyonun ortasındaki göz motifi, aileyi kem gözlere karşı koruması için kullanılmıştır.

    Bukağı

    Bukağı; aile birlikteliğinin devamına, aşıkların düşkünlüğüne ve birlikte olma
    umuduna işaret eder.

    El, Parmak ve Tarak

    El, Parmak ve Tarak motifi, parmakların kem gözlerden koruduğunu temsil eden beş çizgi ve beş noktayı kapsar. El motifi, verimlilik ve iyi şansı birleştirir. Aynı
    zamanda bu motif, Hz. Muhammed'in kız kardeşinin elini sembolize ettiği için de, kutsal bir anlam taşır. Tarak motifi genellikle evlilik ve doğum ile
    ilişkilidir. Bu motif, evlenme arzusunu ve doğumu kem gözlere karşı korumayı ifade eder.

    Elibelinde

    Elibelinde, anneliğin, dişiliğin ve verimliliğin sembolüdür.

    Saçbağı

    Saçbağı motifi, evlenmeye olan istediği temsil eder. Eğer bir kadın saçından bir
    tutamı dokumasında kullanırsa, bu onun ölümsüzlüğe olan arzusunu dillendirir.

    Koç boynuzu

    Koç boynuzu, Türk halılarında üretkenlik, kahramanlık, güç ve erkeksiliğe alamettir. Bununla birlikte bu simge, bunu dokuyan kişinin mutlu olduğunun ve bunu açıkça belirttiğinin ifadesidir.

    Su yolu

    Su yolu, suyun insan hayatındaki önemini vurgular.

    Akrep

    Akrebin zehrinin korkusundan dolayı, insanlar kendilerini bu hayvana karşı
    korumak için, akrep veya akrep kuyruğuna benzer mücevherleri taşırlar. İşte akrep motifi de bu amaçla kullanılır.

    Yıldız

    Yıldız motifi, Türk halılarında üretkenliği temsil eder.

    Hayat ağacı

    Hayat ağacı motifi, sonsuzluğun sembolüdür. Bu motif, ölümsüzlüğü
    araştırmanın ve ölümden sonra yaşam olduğu umudunun bir nişanıdır.

    Kurt izi

    İnsanlar bu motifi, kurtlardan ve canavarlardan korunmak için kullanırlar.
    Tarih öncesi zamanlarda, insanlar tehlikeli hayvanlardan kendilerini korumak
    için, bu hayvanları taklit etmenin veya onlara benzer şekiller yapmanın doğru
    olduğuna inanırlardı


    Alıntı
     

Bu Sayfayı Paylaş