NLP Teknikleri Nelerdir?

'Diğer Dersler' forumunda Pl1 tarafından 21 Oca 2013 tarihinde açılan konu

Konu etiketleri:
  1. Pl1

    Pl1 Mary Poppins Site Yetkilisi

    NLP Teknikleri nelerdir?

    Bütün NLP eğitim uygulamaları nispeten daha ufak başka konuşma biçimlerine uygulanırlar.

    Faydalı oldukları kanıtlanmış NLP teknik:

    İletişiminiz için, ulaşmak istediğiniz etki de dahil iyi şekillendirilmiş bir sonuç saptayın . Ekolojinin doğru olup olmadığından emin olun. Bu işlem aynı zamanda sonucunuz için geçerli değer ve inançları da tespit edecektir.

    Belirgin iletişim sonucunuz için elverişli bir duruma girin ve buna güvenilir ve tutarlı olarak ulaşmak için olumlu çapalardan tamamıyla faydalanın.


    Aklınıza gelen durum (elinizden geldiği kadar gerçekçi duyumsal ayrıntılara inerek kendi gözlerinizle görmeye çalışın) içindeki konuşmanızı canlandırın ya da 'geleceği adımlayın'

    Aşina olmak zorunda olduğunuz şeyleri tekrarlayın. Bu, ayna günü geldiği zaman aynanız olmadan yeniden yaratmanın mümkün olmadığını anlayacağınız tek perspektif önünde pratik yapmak anlamına gelmez.

    Bunu yaparsanız sadece dinleyicilerin gördüğünü görürsünüz. Aslında sizin gördükleriniz -dinleyici- topluluk önünde konuşma yapan kişinin sahne korkusunu izah eder. Zihinsel tekrarlama davranışınızın tanıdık görünmesini sağlamayı ve 'yabancı yüzler denizi' gibi sürprizleri önlemeyi içerir.

    Zihinsel olarak defalarca pratik yapın. Herhangi bir şeyi birkaç kere yapın. Daha kolay ve zevkli hale gelecektir.

    Görüntüler, sesler ve hislerin hafızadaki izlerini elinizden geldiğince gerçekçi bir şekilde tekrarlanabilir hale getirerek bunu gerçekleştirebilirsiniz. Daha önce gördüğümüz gibi, pek çok kereler zihinselolarak gerçek hayatta olduğundan daha hızlı pratik yaparız. Aynı zamanda, olumsuz hatıralar olarak kalan hatalar yapmayız (ya da buna gerek yoktur).

    Duyumsal hazırlık ile yapabildiğiniz herhangi bir şeye 'aşina' olun. Örneğin, küçük bir kahve molası esnasında bile olsa toplantı yerini ziyaret etmek ve oturacağınız yerde nasıl hissedeceğinizi öğrenmek faydalı olabilir. Gerçek hayat tam manasıyla her duyguyu kapsamaz fakat insanlar ve çevremizdekiler kadar her oluşu içine alır. Eğer bu duyumsal hazırlığı iyi bir şekilde korursanız konuşma günü geldiğinde bir çeşit dejavu hissi ve sadece 'orada olmak, onu yapmaktan' kaynaklanan bir güven duygusu yaşarsınız. Gerçekçi bir şekilde geleceği adımlamanız koşuluyla zihniniz aradaki farkı anlamaz.

    Kullanacağınız her notu (aşağıdaki notların kullanımına bakın) ya da eğer müşteri için gerek duyulursa kelimesi kelimesine aynı olan senaryoyu zihin provanıza katın.

    Onları defalarca kullanmadığınız sürece -başka bir deyişle tecrübe etmediğiniz sürece- konuşma yaparken aşağıdaki notlarla ilgili neyin yanlış gittiğini (büyük ölçüde) fark edemezsiniz. Eğer normal işiniz bunu içermiyorsa zihin provasıyla onu ve 'ayrıntılı' diğer deneyimi kendiniz yaratmak zorundasınız.

    Dinleyicilerinize saygı ve sevgi duyun. Bunu da zihin provanıza katın. Bu durumlara ulaşmak için alt-kiplikleri değiştirme ve 'içeriği' yeniden yaratma konularında kendinizi özgür hissedin. Örneğin, her yüze gök kuşağının kendine özgü renklerini atayın, seyircilerin ortalama yüksekliğini kendiniz belirleyin ya da arka plana faydalı olabilecek bir müzik ekleyin.

    İşin tekniği, zihinsel olarak yapabileceğiniz her şeyi yaparak yetkinleştiren bir durumu çapalamada yatmaktadır.
    Çok fazla şeyi değiştirmek zorunda değilsiniz. Örneğin, hepsini yarı açık gözlerle bakan taş gibi soğuk yüzler olarak bırakabilirsiniz. Fakat taşı en iyi mermer olarak, yüzleri yan yana dizilmiş Yunan büstleri olarak ve uykulu gözlerde ucuz gözlükler olduğunu düşünün. Bütün bunu çapalayın O günkü çağrışımı ve yarattığı durumu garanti etmiş olacaksınız.

    İnsanları kızdırıp utandırmayın. Çoğu dinleyici başlarda konuşmacının tarafında görünür. Bir dinleyici topluluğu içinde utanç duygusu yaşamayı, tamamen yabancılardan oluşan bir düşman topluluğu edinmeyi ve değerli zamanını harcamaktan hoşlanır? Sadece utanç, kızgınlık, kabalık, vs. gibi duyguları yarattığınız zaman sonuçlar sizin için ağır olacaktır. Yine de bir dinleyici zihnini hemen taparlar (ilk izlenimler -dolayısıyla yaptığınız açılışın önemi) ve kara bir hata yapıldı mı kolay kolay affetmez. İletenin sorumluluğu ile alakalı olan iletişim varsayımını hatırlayın. Ne kadar cazip görünse de bu, seyircileri suçlayamayacağınız anlamına gelir. Suçlayacak kimse olmadan baştan itibaren olayı düzgün bir şekilde gerçekleştirebilirsiniz.

    [​IMG]

    Ayağa kalkın, bağırın ve susun. Amatör konuşmacılar için en büyük problem susup oturdukları zaman ortaya çıkar.

    Böylece kapanış sözlerinizi de prova etmek iyi olacaktır.

    İnsanlar nasıl başladığınızı ve nasıl bitirdiğinizi hatırlarlar.

    İkisi arasında olanları çok fazla anımsayamazlar. Bir konuşma, giriş sözleriniz yardımıyla ilk baştan dikkati yakalamaya, ve son sözlerinizle uzun süreli bir etki bırakmaya bağlı olabilir. Kapanış cümlelerinizi ezberlemenizi öneririm, Ardından, durmak zorunda olduğunuzu anladığınız zaman bu sözleri güvenle sarf edebilirsiniz. Bu, mesajınızı dinleyicilere daha açık bir şekilde yansıtacağınız anlamına gelir. Fazlasıyla dinlediklerini hissettirmek yerine seyircileri, konuşmanın biraz daha devam etmesini ister bir halde bırakmak daha iyidir.

    Topluluk karşısında konuşmanın başarılı olmak istediğiniz belli alanındaki kişisel bütün inançların sizi yetkinleştirip yetkinleştirmediğini kontrol edin. Bir grubu eğitmek için anlatılan çapalama tekniklerini kullanabilirsiniz. Son derece kısa bir konuşma çapalamayı kilit noktalarınız (uzmanlar üç taneye bağlı kalınmasını tavsiye ediyorlar) ve bir giriş cümlesi olarak düşünün. Tüm sunumu bir araya getirmek için sonuç cümlenizde bunlara yeniden başvurun. Gördüğünüz gibi bir sözcük, soru, ifade, mecaz ve olumlu dinleyici tepkisini -aslında, iletişiminizi pekiştirmek ve onu daha hatırlanabilir kılmak için bir kaynak olarak kullanabileceğiniz herhangi bir şeyi çapalayın- çapalayabilirsiniz.
    Görsel yardımcıları kullanmayacaksanız jestler, yüz ifadeleri, duruş ve hareketler aracılığıyla görsel bir bağ ekleyebilirsiniz. Eğer bir kürsü kullanmak, ayakta durmak, oturmak, mikrofon kullanmak, vs. gibi seçenekleriniz varsa bütün bunları aklınızdan çıkarmayın. Çoğunlukla büyük ölçüde özgür olacaksınız. Böylece bol bol seçenek yaratın ve kontrolü pratik edin.

    Notlarınız ne kadar kısa olursa o kadar iyi olur. Uzun notlar onları okumanıza neden olabilir ve o zaman nerede kaldığınızı kaçırabilirsiniz. Size kilit noktaları hatırlatacak semboller ve küçük resimler kullanmaya dikkat edin. Bir resim binlerce kelimeyi tasvir edebilir. Bu, birebir monologları, kağıt israfını (eğer konunuzu iyi hazırlarsanız bir A4 kağıdı uzun bir konuşma için yeterli olacaktır), hiçbir anlama gelmeyen kelimeler topluluğuna bürünmesini ya da sadece kaldığınız yeri kaçırmanızı engeller. Bir konuyu, şekli, şakayı, vs. çapalayan anahtar sözcükler ya da semboller aracılığıyla çalışarak bir koltuk değneği gibi gereksiz yere notlarınıza dayanmayacaksınız. Yazılı bir metni sesli okuma ihtiyacını önleyerek önünüze bakmak -bunun için hiçbir bahaneniz olmayacak- zorunda kalmayacaksınız. Gerçekte ne söylerseniz söyleyin, bu tarz temel nezaket davranışları dinleyici kitlenizi geliştirecektir.
     
  2. Pl1

    Pl1 Mary Poppins Site Yetkilisi

    Nlp Teknikleri Nelerdir

    Erişim İpuçları Bir insanın düşünürken kullandığı temsil sistemini ortaya çıkarmaya ve tetiklemeye yarayan detaylı davranışlardır. Tipik erişim ipuçları arasında göz hareketleri, ses tonu, tempo, vücut duruşu, el, kol hareketleri ve nefes alıp verme kalıpları bulunur.

    Çapa Atma ; İçsel bir tepki ile dışsal bir tetikleyici arasında ilişki kurarak (klasik şartlandırmaya benzer) tepkiye hızlı ve bazen de gizli bir şekilde erişim sağlanması işlemidir.

    Davranış Esnekliği; Başka bir insandan bir karşılık almak için bireyin kendi davranışlarını değiştirebilme yeteneğidir.

    Kalibrasyon (Gözlem);Gözlemlenebilir davranış ipuçları ile spesifik bir içsel tepkiyi eşleştirmek yoluyla devam eden bir etkileşim sırasında kar şı tarafın bilinçdışı ve sözel olmayan tepkilerini okumayı öğrenme işlemidir.


    Dörtlü (veya 4-lü) ; Bir deneyimin yapısını göstermek için kullanılan yöntem. Dörtlü kavramı her türlü deneyimin dört temel temsil sınıfının bir şekilde bileşiminden oluşmasını gerektirir. A, V, K, O. A = işitme, V = görme, K = dokunma ve O = koklama/tatma.

    Geleceğe Uyarlama ; İstenen davranışın doğal ve otomatik olarak ortaya çıkmasını sağlamak için bireyin gelecekteki bir durumla ilgili zihinsel prova yapması.

    Meta Model™ ; Bireyin silme, genelleme ve çarpıtma saptadığı ve bunlara karşılık verdiği cümle yapılarını tanımlamak üzere John Grinder ve Richard Bandler tarafından geliştirilen bir modeldir.


    Meta Program ; Bireyin çeşitli genellemeleri aynı anda ayıklama işlemi. Meta Programlar bireyin belirli bir bağlamdaki stratejiler kümesine nasıl ve ne zaman girişeceğini kontrol eder.


    Metafor ; Öyküler, hikayeler ve benzetmeler.

    Modelleme ; Bir sistemi tanımlayan bir şablon yaratma işlemi.

    Nöro-Linguistik Programlama (NLP) ; Öznel deneyimin yapısı ve onunla ilgili konuların araştırılması.

    Ayak Uydurma ; İletişimcilerin kendi davranışları ile iletişim kurdukları kişinin davranışlarının bazı yanları arasında eşleşme yaparak hızlı uyum oluşturma yöntemi – davranış eşleşmesi veya yansıtma.

    Uyum ; Bir ilişki içerisinde güven, ahenk ve işbirliği olması.

    Temsil Sistemleri ; Beş duyu: görme, işitme, dokunma (hissetme), koklama ve tatma.

    Alt-modaliteler ; Beş duyu tarafından algılanan özel duyusal nitelikler. Örneğin görsel alt-modaliteler: renk, biçim, hareket, parlaklık, derinlik, vs. İşitsel alt-modaliteler: sesin yüksekliği, vurgu, tempo, vs. Dokunsal alt-modaliteler: basınç, sıcaklık, yüzey dokusu, yer, vs.

    Sinestezi: Temsil sistemleri arasında görme-hissetme veya işitme-hissetme devreleri gibi olguların ortaya çıktığı üst üste binme işlemi. Görme-hissetme devresinde kişide gördüklerinden dolayı hisler uyanır, işitme-hissetme devresinde kişide işittiklerinden dolayı hisler uyanır. Bütün duyu modaliteleri ikili kombinasyonlar halinde birbirlerine bağlanabilir.

    T.O.T.E. ; Miller, Galanter ve Pibram tarafından geliştirilen bu kavram, bütün davranışlara rehberlik etmek için kullanılan temel geri bildirim döngüsünü tanımlayan “Test-Operate-Test-Exit(Çıkış)” dizisinin ilk harflerinden oluşan kısaltmadır.
     

Bu Sayfayı Paylaş